No items found.

Deep-dive Allround Care B.V. - hoe de jaarcijfers grote risico’s verhullen

Elzana Alomerovic
Gepubliceerd
April 30, 2025

Het recente onderzoek van Follow the Money over de inzet van ongediplomeerde zorgkrachten via uitzendbureau Allround Care B.V. werpt een schaduw op de controle en verantwoordelijkheid binnen de zorgsector.

Wanneer we de jaarrekening van het uitzendbureau bekijken, valt op dat deze vrij beperkt is – er ontbreekt bijvoorbeeld een winst- en verliesrekening. Hoe interpreteer je zo'n document dan? Waar haal je dan toch signalen uit?

  1. Niet verdeelde winsten binnen het eigen vermogen: De post 'niet verdeelde winsten' op de balans is in 2023 met ruim € 864.000 gestegen ten opzichte van 2022. Opvallend is het verschil met de expliciet genoemde winst van € 1.156.495 in de toelichting op het eigen vermogen. Dit roept vragen op over de verwerking en controle van de jaarrekening en het inzicht dat daarmee wordt geboden.
  2. Management fee: In de jaarrekening staat vermeld dat de aandeelhouders gezamenlijk € 187.000 aan managementvergoedingen ontvangen. Transparantie over de onderbouwing van deze vergoeding is essentieel – zeker als niet duidelijk is of deze vergoeding aanvullend is op een eventueel salaris.

Hoe zit het dan met de zorgaanbieders die personeel via Allround Care inhuren?

De jaarrekening van Gemiva laat zien dat de kosten voor personeel niet in loondienst in 2023 zijn gestegen tot € 9.644.000 – een toename van ruim 10% ten opzichte van 2022. In de toelichting wordt vermeld dat deze kosten voornamelijk voortkomen uit de inzet van zorgfuncties via externe inhuur, waaronder ZZP’ers. Wanneer we dit naast het FTM-onderzoek leggen, waarin Gemiva erkent dat via Allround Care ook ongediplomeerde krachten zijn ingezet als persoonlijk begeleider, ontstaat een schrijnende paradox: de zorgorganisatie geeft meer uit aan externe krachten, terwijl de kwalificatie van dit personeel te wensen overliet.

Deze korte analyse laat zien hoe Allround Care aanzienlijke winsten weet te realiseren, mede door de inzet van on(der)gekwalificeerd personeel in de zorg. Het roept de bredere vraag op of de zorg, en dan vooral binnen het sociaal domein, steeds vaker een verdienmodel wordt voor partijen waarbij kwaliteit en verantwoordelijkheid niet altijd vooropstaan

Wil je weten hoe je als zorgaanbieder het gesprek kunt voeren over personeel, of leren hoe je signalen van risico’s en onrechtmatigheid in jaarrekeningen herkent? Neem dan contact met ons op — we denken graag met je mee.

Related reads
Inhoud
Deel dit artikel
Schrijf je in voor de laatste inzichten
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Uitschrijven kan op elk moment

Volg de ontwikkelingen binnen het Sociaal Domein

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg de laatste ontwikkelingen binnen het sociaal domein in jouw mailbox.

Bedankt! Uw inzending is ontvangen!
Vink het vakje aan om aan te geven dat u akkoord gaat met het ontvangen van berichten van A-INSIGHTS en toestemming geeft voor de opslag en verwerking van uw persoonlijke informatie.
` `